Czy dzieci mogą nauczyć się czegoś na placu zabaw?

children-with-balloons-PZ9KQCR-1200x800

Czy dzieci mogą nauczyć się czegoś na placu zabaw?

Plac zabaw jest przede wszystkim miejscem spędzania wolnego czasu dzieci. Bawią się one tam równocześnie rozwijając się na polu fizycznym i psychicznym. Co jest ważne, plac zabaw jest miejscem wolnej zabawy. Jest to zabawa bez ustalonych wcześniej zasad. Nie ma w niej drużyn oznaczonych innymi kolorami koszulek i trenerów pilnujących sytuacji. Wolna zabawa daje dziecku pełne pole do popisu. Dzieci improwizują i wymyślają na bieżąco nowe zabawy. Mogą samodzielnie decydować o rodzaju zabawy, często sami wymyślają zabawy i wciąż je modyfikują. Jest to ogromna radość dla dziecka. Również wolność jaką daje ta zabawa ma ogromny wpływ na rozwój dziecka.

Na placu zabaw dzieci uczą się umiejętności, których nie nauczą się w szkole czy w innym miejscu. Wiele z nich przyda się im nawet w późniejszym życiu. A oto pięć rzeczy, których mogą nauczyć się dzieci dzięki swobodnej zabawie na placu zabaw:

  1. Współpraca z innymi ludźmi w grupie

Jest to jedna z najważniejszych umiejętności, która przydaje się w życiu dorosłym. Rodzice wkładają wielki wysiłek aby nauczyć swoje dziecko pracować z innymi. Od najmłodszych lat uczą je już jak być miłym dla innych osób. Praca w grupie uczy nas przede wszystkim współpracy. Ale także podczas rozwiązywania problemów i wykonywania zadań poznajemy osoby, ich myśli, doświadczenia. Ma to wpływ na powstanie więzi między ludźmi. Plac zabaw jest idealnym miejscem na rozwijanie tej umiejętności.
Na placu nie ma nauczycieli, żadnych zasad i zadań do wykonania. Dzieci same dobierają się w grupy i tworzą własne zasady. Jest to naturalny sposób zdobywania tej umiejętności. Dzięki niej dzieci staną się bardziej odważne i towarzyskie.

  1. Radzenie sobie z rywalizacją

Na placu zabaw rywalizacja jest stałym elementem podczas zabaw dzieci. Może ona być widoczna w formie konkursu: „Kto szybciej zjedzie ze zjeżdżalni” lub „Kto utrzyma najdłużej równowagę”. Czasami dziecko, które wygra daną rywalizację dostaje nagrodę. Może nią być na przykład możliwość korzystania z najlepszych urządzeń na placu. Nauka radzenia sobie z rywalizacją oraz przegrywania „z klasą” może mieć dobry wpływ na to, jak dzieci poradzą sobie w innych typach rywalizacji.

  1. Sprawność fizyczna

Każdy, mały, dorosły czy osoba starsza, powinien ćwiczyć. Jeśli zaszczepimy w  małym dziecku chęć do aktywności, częściej będzie to robił w dorosłym życiu. Nie każde dziecko chodzi na zorganizowane zajęcia sportowe lub nie jest chętne do wykonywania ustalonych ćwiczeń. Na szczęście jest na to rozwiązanie!
Plac zabaw jest idealnym miejscem, ponieważ dziecko idzie na plac ze świadomością, że będzie się bawić. A za zabawą na placu zabaw kryje się aktywność fizyczna, wspinanie po linach, drabinkach, przechodzenie z jednego urządzenia na drugie.. Na placu zabaw dziecko jest w ciągłym ruchu. Dzieci poprawią swoją kondycję i wzmocnią swoją odporność bawiąc się na placu. Ruch wpływa na rozwój mięśni oraz prawidłowe funkcjonowanie stawów. Dzieci z chęcią przyswajają ruch poprzez zabawę na placu zabaw.

  1. Wytrwałość

Dzieci, które mają problem z wykonaniem jakiejś czynności na placu zabaw mogą nauczyć się wytrwałości. Próbując do skutku aż osiągną swój cel. Na przykład dziecko, które ma problem ze wspinaczką po linach mogłoby się szybko poddać i przestać próbować. Natomiast widząc inne dzieci, którym udaje się wspiąć na samą górę, może zostanie zachęcony do kontynuowania podjętej próby wspinania. Dziecko uświadamia sobie, że jest to możliwie. Podpatrując inne dzieci nie przestaje próbować aż nie uda mu się tak jak innym dzieciom wspiąć na szczyt.

  1. Rozwój wszystkich zmysłów

W ławce szkolnej nauczyciele najczęściej używają metod nauczania, które wymagają wytężenia wzroku i słuchu dziecka. Nie rozwijają więc one wszystkich zmysłów na lekcjach. Na placu zabaw dzieci mają już tę możliwość. Mogą rozwinąć nie tylko zmysł wzroku i słuchu, ale także dotyku i węchu.
Wspinanie się po ściance z kamieniami (imitacją kamieni), trzymanie lin podczas huśtania i wiele innych czynności wymaga dotyku. Dziecko musi wyczuć odpowiednią pozycję dłoni i nóg by wspiąć się jak najwyżej lub utrzymać się stabilnie na huśtawce. Zapach drewna, trawy,  piasku pobudza zmysł węchu. Dziecko dzięki nim jest ożywione i pobudzone do aktywnej zabawy. Kolorowe elementy o różnych kształtach przyciągają uwagę dziecka i zachęcają do zabawy. Na placu zabaw cisza jest niespotykanym zjawiskiem. Wciąż słychać odgłosy innych dzieci, rodziców, nawet urządzenia wytwarzają różne dźwięki.
Dziecko uczy się rozpoznawać różne sytuacje właśnie dzięki zmysłom. Pomaga to później odnaleźć się dziecku w danej sytuacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.